Aanraking als medicijn - hoe aanraking helpt bij depressie

Bij een depressie denk je al snel aan mentale symptomen zoals somberheid, angst en verdriet. Pas sinds ongeveer 20 jaar wordt er serieus onderzoek gedaan naar de heilzame effecten van massagetherapie bij depressies. Inmiddels is uit meerdere onderzoeken gebleken dat massages symptomen als pijn, depressie, angst en vermoeidheid kunnen verzachten.

Daarnaast is het belangrijk dat er een vertrouwensband is tussen behandelaar en de cliënt. Eenzelfde behandelaar bezoeken gedurende een aantal weken is daarom het beste.

Het volledige artikel vind je terug op: https://holistik.nl/massagetherapie-depressie-medicijn/

Innerlijke gewaarwording

Helende aanrakingen via de huid stimuleert bepaalde zenuwvezels, die op hun beurt zorgen voor regulering in de interoceptie (Het vermogen om prikkels van binnenuit het lichaam waar te nemen). Via interoceptie word je je gewaar van je innerlijk lichaam: je registreert dorst, honger, opwinding, pijn, ziektesymptomen en nog veel meer.  Die ervaring speelt een grote rol in je psychisch welzijn en kan via lichaamstherapie worden hersteld.

Oxytocine

Oxytocine is ook wel bekend als het knuffelhormoon, bindingshormoon en moeder-kind hormoon. Naast andere boodschapperstoffen is oxytocine één van de gelukshormonen waardoor je je beter gaat voelen. Oxytocine werkt als een neurotransmitter in de hersenen en zorgt voor een positief gevoel.

Het lichaam gaat door aanraking oxytocine aanmaken - een massage zorgt dus mede voor het verhogen van dit gelukshormoon.

Shiatsu

Shiatsu is een manier van lichaamstherapie of lichaamsbehandeling en heeft als doel het zelfherstellend vermogen van het lichaam te activeren door blokkades via de meridianen (ook wel energiebanen genoemd) op te heffen.

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

In de kijker

Ontspannen met Prana

Met onze behandelingsmethoden staat jouw lichaam in sneltempo terug in balans.
Ook nood aan een welverdiend ontspanningsmoment om psychische en fysieke klachten te verminderen?

Ontdek Meer